W
dniu 27 marca 2015 r. opublikowano ustawę o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz
niektórych innych ustaw, regulujących proces inwestycyjny. Jak wskazano w
uzasadnieniu do projektu ustawy - nowelizacja ta ma za zadanie uprościć i
skrócić procedurę budowlaną, m.in. poprzez zniesienie wymogu uzyskania decyzji
o pozwoleniu na budowę w zakresie budowy i przebudowy budynków mieszkalnych
jednorodzinnych, których obszar oddziaływania nie wykracza poza granice
działki, na której zostały zaprojektowane.
Najnowsza
zmiana ma ułatwić dotychczasową, skomplikowaną procedurę - w jaki sposób?
Za
najważniejszą zamianę wprowadzoną nowelizacją uznaje się zniesienie
konieczności uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę w zakresie budowy i
przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania
nie wykracza poza granice działki, na której zostały zaprojektowane. Do
rozpoczęcia budowy takiego budynku wystarczyło będzie zgłoszenie do właściwego
urzędu. Procedura zgłoszenia odbiegać będzie jednak od znanej prawu budowlanemu
procedury zgłoszenia. Do wniosku będzie należało dołączyć komplet dokumentów
zbliżony do tego, który obecnie jest wymagany do wniosku o pozwolenie na
budowę, to znaczy m.in. cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z
opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi
przepisami szczególnymi, a nadto oświadczenie o posiadanym prawie do
dysponowania nieruchomością na cele budowlane, a także - w przypadku gdy
miejsce inwestycji nie zostało objęte miejscowym planem zagospodarowania
przestrzennego - decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Budowę
będzie można rozpocząć, jeśli organ, któremu zgłoszono zamiar budowy, nie
wniesie sprzeciwu w formie decyzji administracyjnej.
Pozytywną
zmianą, którą niesie za sobą ta nowelizacja, jest skrócenie czasu oczekiwania
na możliwość rozpoczęcia budowy. Na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę obecnie
organ ma 65 dni, natomiast na wydanie sprzeciwu będzie miał jedynie 30 dni.
Korzystną
zmianą jest również określenie, iż o zachowaniu terminu wniesienia przez organ
sprzeciwu, stanowić będzie nadanie decyzji w placówce pocztowej w terminie 30
dni od dnia dokonania zgłoszenia. Dotychczasowa praktyka, wynikająca z braku
regulacji oraz rozbieżnego orzecznictwa, była różna - za zachowanie terminu
uważało się bądź nadanie decyzji w terminie, bądź jej doręczenie, a nawet samo wydanie
decyzji w tym terminie. Powyższe powodowało, iż inwestor jeszcze przez pewien
czas po upływie terminu na wniesienie przez organ sprzeciwu, nie miał pewności
czy może rozpocząć budowę.
Ponadto,
z uwagi na fakt, że w postępowaniu rozpoczętym zgłoszeniem budowy nie biorą
udziału żadne strony oprócz inwestora, organ będzie miał obowiązek
opublikowania w Biuletynie Informacji Publicznej, w ciągu 3 dni od dnia
podjęcia czynności, danych dotyczących planowanej inwestycji, a w szczególności
informacji o złożeniu zgłoszenia, wniesieniu sprzeciwu lub niewniesieniu
sprzeciwu i informacji o ostemplowaniu projektu budowlanego.
W
sytuacji, gdy inwestor budujący budynek w oparciu o dokonane zgłoszenie, będzie
chciał dokonać zmian w projekcie budowlanym, które będą mogły zostać uznane za
istotne, to w celu wprowadzenia tych zmian do projektu, konieczne będzie
przeprowadzenie postępowania o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
Kolejną,
istotną zmianą jest zniesienie konieczności dołączania do projektu budowlanego
(składanego w ramach zgłoszenia czy pozwolenia na budowę) warunków przyłączenia
mediów, takich jak prąd, woda, kanalizacja, a także oświadczenia zarządcy drogi
publicznej o możliwości wybudowania zjazdu. Warunki te określone są w
miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, zaś w braku miejscowego
planu inwestor, składając wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, jest
zobowiązany dołączyć takie warunki do wniosku. Ustawodawca uznał ponowne
dołączanie ich do projektu budowlanego za zbędne. W ten sposób na inwestora
przeniesione zostało ryzyko związane z brakiem możliwości lub wysokimi kosztami
podłączenia mediów, czy wybudowania zjazdu z drogi publicznej.
Zawężony
został katalog obiektów, które będą wymagać wydania decyzji pozwolenia na
użytkowanie. Do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagane
jest pozwolenie na budowę albo zgłoszenie budowy, w zakresie,
w jakim dotyczy jednorodzinnego budynku mieszkalnego, będzie można przystąpić,
po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w
terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze
decyzji. Dotychczas termin ten wynosił 21 dni. Ponadto, w celu rozpoczęcia
użytkowania jednorodzinnego domu mieszkalnego, wymagane było uzyskanie decyzji
o pozwoleniu na użytkowanie obiektu.
Na
pierwszy rzut oka nowelizacja zdaje się nieść duże uproszczenie procesu
inwestycyjnego, szczególnie jeśli chodzi o budowę jednorodzinnych domów
mieszkalnych, których obszar oddziaływania nie wykracza poza działkę, na której
zostały zaprojektowane. Jednak problematyczną może być kwestia ustalenia czy
obszar oddziaływania obiektu rzeczywiście ogranicza się do działki, na której
został zaprojektowany. W praktyce przyjmuje się, że obszar oddziaływania obiektu
nie wykracza poza granice działki, jeśli wybudowany został w odpowiedniej
odległości od granicy (wymagane odległości określone zostały w rozporządzeniu
Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz. U. Nr 75,
poz. 690, z późn. zm.). Pamiętać należy jednak, iż definicja obszaru
oddziaływania obiektu, zamieszczona w prawie budowlanym, jest definicją
niedookreśloną, umożliwiającą szeroką interpretację, która jednocześnie stwarza
pewną dowolność do nakładania na potencjalnego inwestora obowiązku uzyskania
decyzji o pozwoleniu na budowę z uwagi na oddziaływanie obiektu poza obszar działki,
na której został zaprojektowany.
Warto
zaznaczyć, iż cały czas trwają prace Komisji powołanej w 2012 roku w celu
opracowania nowego kodeksu budowlanego, który miał w istotny sposób zmienić,
ułatwić i ujednolicić proces inwestycyjny. Skoro jednak ustawodawca zdecydował
się wprowadzić tak duże zmiany, jak te opisane powyżej, kolejną nowelizacją do
dotychczasowej ustawy, spodziewać się można, iż plany wprowadzenia w życie
nowego kodeksu budowlanego, zakładające pierwotnie datę wejścia w życie tej
ustawy na rok 2016, ulegną znacznemu przesunięciu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz